Blogg

Bevegelighetstrening som treningstilbud

Bevegelighetstrening er systematisk tøyning der målet er å øke leddutslaget

I tillegg til å jobbe med bevegelighet, vil timen også innebære å jobbe med pusten.

Dette er en rolig time som passer for alle, uansett alder.

Fordeler med å trene bevegelighet:

  1. Bedre teknikk I idrett og yrkessammenheng. Et tilfredsstillende leddutslag regnes som en forutsetning for innlæringen av god teknikk. Ved å holde kroppen bevegelig vil teknikken innen idrett- og yrkeslivet generelt bli bedre og prestasjonenen øker.

  2. Bedret kroppsholdning. Sener og bindevev som er stramme kan gi utslag I dårlig kroppsholdning. Mye sitting kan gi stramme muskler, som igjen har en påvirkning på kroppsholdningen vår.

  3. Beveglighetstrening er viktig ved opptrening etter skade slik at man beholder det normale bevegelsesutslaget.

  4. Skadeforebygging

Gruppetimer for Core-trening

Fra September så tilbyr jeg gruppetrening i Core-øvelser på Lillesand Treningsstudio i Malvik.

Kjernemuskulaturen (core) er de musklene som aktiviserer og holder ryggsøylen i en stabil posisjon. Kjernemuskulaturen består av mange muskler som stabiliserer ryggraden fra nakke og ned til underlivet. Det er disse musklene som gjør at det er mulig for oss å stå og gå på to ben. I enkelte tilfeller kan svakhet eller skade forekomme i noen av disse musklene, og dette kan disponere til ryggplager.

Hensikten med trening av kjernemuskulaturen er at du skal lære deg å stabilisere ryggen under andre aktiviteter.

Med en sterk kjerne kan vi forebygge og lindre ryggsmerter.

Fordeler

  • God kroppsholdning

  • God balanse

  • Forhindre utvikling av slitasje, ryggproblemer og andre leddproblemer

  • Bedre utførelse av aktiviteter (relatert til trening og hverdagsaktiviteter)