Lymfødem

Vi skiller mellom to typer lymfødem; primært og sekundært.

Primært lymfødem

Primært lymfødem kan ha ulike årsaker.

Det kan være at man mangler begynnende lymfekar lokalt, for få lymfekar eller sammenvokste lymfekar.

Konsekvensen av dette er at lymfesystemet ikke får høy nok kapasitet til å transportere bort ansamling av lymfe.

Primært lymfødem er typisk mer utbredt og omfatter gjerne begge sider – begge bena, begge armene.

Sekundært lymfødem

Hvis et friskt lymfesystem får en skade, kan det føre til kronsik sekundært lymfødem. Årsakene kan feks være slagskader, forstuelse, soppinfeksjoner, bakterier, virus eller etter behandling av ondartede svulster.

Lipødem: er en tilstand med unormal ansamling av fett under huden på legger og lår. Det typiske bildet er betydelig fedme samltet på begge lår og legger, av og til også ved hofte og sete, men med en ellers en langt slankere overkropp.

Tykkelsen i bena avtar ikke når man ligger med bena høyt, fettet forsvinner heller ikke ved slanking. Om symptomene får utviklet seg og fettmengden øker, vil dette igjen kunne ødelegge eller forstyrre lymfesystemet og blodomløpet, som igjen vil forværre situasjonen.

Behandling for lymfødem og lipedem utføres i form av overfladisk massasje. Lymfeknutene og lymfebanene blir stimulert slik at de lettere kan ta opp væsken.

Bandasjering og kinesiotaping kan supplementere behandlingen for å gi en bedre effekt etter massasjen. Det er viktig å vite at kinesiotape og/eller bandasje IKKE kan erstatte lymfedrenasje, men at det brukes for å øke effekten etter behandling, og som supplement mellom behandlingene for å stimulere lymfesystemet.